24 december, 2013

De wereld van illustraties.

De wereld van illustraties.
 Vintage meubels, een cactusje hier en een cactusje daar. Feestelijke vlaggetjes hangen over een schoolbord in een oud schoolgebouw. Een perfecte locatie voor een atelier voor twee illustratoren, Manon Bijkerk en Doeke van Nuil.  Al zeven jaar samen als stel, beiden een eigen talent. Wij mochten een kijkje nemen in hun wereld.
 Manon en Doeke zijn beiden illustrator en hebben hun eigen merk,  genaamd ´Studio Doeke´ en ´La Nonette Illustration’. Ze werken beiden in hun atelier waar het interview plaats vindt. “We vinden het erg fijn om een atelier te hebben”, vertelt Manon over het voormalige klaslokaal. “Zo hebben we tenminste nog een beetje het gevoel alsof we naar ons werk gaan”. 
 Ze hebben samen gestudeerd aan het Artez de Hogeschool voor Kunsten te Zwolle. Die keuze  was voor Manon al makkelijk gemaakt. Ze komt uit een creatieve familie, en tekende al van jongs af aan. “Ik wilde eerst autonome kunst studeren, maar illustratie leek me toch een betere keus” vertelt ze. Doeke komt niet uit een creatieve familie. “Maar ze hebben me altijd gesteund in mijn keuze”, zegt Doeke. Hij besloot om Animation Design te studeren, maar dit was het toch niet helemaal. Dus switchte hij naar Illustration. Tijdens de opleiding leer je niet alleen maar over het vak tekenen, je leert ook oog krijgen voor beeld.
 Nadat ze de opleiding hadden afgerond, werd het tijd om op eigen benen te staan.  Het begon met het opzoeken van opdrachten. “Er komt een marketingkant bij kijken”, vertelt Doeke. “Terwijl je hier niet op wordt voorbereid tijdens de opleiding. Het is belangrijk om zelf initiatief te nemen om opdrachten binnen te halen”.  Visitekaartjes uitdelen bij galerieën en winkels is vooral waar de promotie uit bestaat.                     In drukke tijden kan het soms erg stressvol zijn. Voor exposities moet hun werk soms naar verschillende plekken worden gebracht. Gelukkig begrijpen familie en vrienden dat ze in drukke tijden niet altijd tijd voor hen hebben.     

 “Doeke krijgt vooral inspiratie tijdens het hardlopen”, vertelt Manon. “Terwijl ik juist wakker wordt met beelden in mijn hoofd die ik wil uitwerken”.  Manon beschrijft haar stijl als persoonlijk, vrouwelijk en vloeiend. “Ik verwerk vaak persoonlijke situaties in mijn tekeningen”. Doeke betrekt meer maatschappelijke situaties in zijn werk. Hij omschrijft zijn werk als vrolijk, kleurrijk en met veel karakters. De leukste momenten van het vak zijn de momenten wanneer ze leuke reacties krijgen op hun werk of als er een origineel wordt verkocht. “Het geeft ook altijd een kick als je je werk ziet in een tijdschrift”, zegt Doeke. Voor Manon is het een speciaal moment als iemand geraakt wordt door haar werk. “Ik leg mijn gevoelens in mijn werk. Als een persoon mijn werk begrijpt, heb ik mijn gevoelens goed overgebracht”.   
 Ze delen samen dezelfde droom. “Vroeger wilde ik dat mijn naam in kunstboeken zou komen te staan”, lacht Manon. Doeke vindt het wel een gaaf idee om de wereld af te reizen en opdrachten te vervullen in verschillende landen, zodat hun merknaam uiteindelijk bekend is over de hele wereld.   Daarnaast hebben ze als droom een eigen creatieve studio met galerie te hebben.  Als advies aan toekomstige illustratoren zeggen ze:  “Het is harder werken dan je denkt”, zegt Manon. “En vergeet niet waar je zelf voor staat”, wisselt Doeke af. “Sta voor wat je doet.”
Doeke aan het werk in het atelier.

Manon aan het werk.

Manon haar werk:






Studio Doeke: 




Tot slot wil ik Manon Bijkerk en Doeke van Nuil bedanken dat we hun mochten interviewen. Al deze foto's die ik in deze blogpost heb geplaatst zijn eigendom van "La Nonette Illustration" en "Studio Doeke". Wil je meer van hun werk zien? Check dan http://www.doekevannuil.com/ voor Studio Doeke. En http://cargocollective.com/lanonette/ voor "La Nonette Illustration". Dit was alweer de laatste van de 5 blogposts die ik totaal heb geplaatst voor kerst. Ik hoop dat jullie deze special erg leuk hebben gevonden. Ik heb er samen met mijn gastbloggers Nico Hofstra en Laura de Fluiter erg veel energie ingestoken, en hebben erg genoten met het maken van deze blogposts. Een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! :)
xoxo,
 B. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen