22 december, 2013

Kerst koekjes!

Natuurlijk moeten er kerstkoekjes worden gebakken rondom de kerstdagen. Persoonlijk vind ik het altijd leuk om nieuwe recepten uit te proberen. Vooral het versieren vind ik leuk om te doen. Daarom heb ik dit keer speciale kerstkoekjes gemaakt :)
Ik heb besloten om geen moeilijk recept uit te kiezen, omdat ik simpelweg het versieren het leukste deel vindt. Toch hebben ze iets meer smaak dan gewone zandkoekjes, zodat ze net wat specialer zijn. 

Ingrediënten koekjes
625 gram bloem
7 gram gemberpoeder
7 gram gemalen kaneel
1 theelepel nootmuskaat
0,5 theelepel gemalen kruidnagel (optioneel)
0,5 theelepel bicarbonaat/baksoda
225 zachte boter
117 gram donkerbruine suiker
160 ml ahornsiroop
2 eieren


Werkwijze
Meng de bloem, kruiden en het bicarbonaat (of baksoda) met elkaar in een mengkom. Voeg alle ingrediënten bij het bloemmengsel en mix met een keukenmachine. Verdeel het deeg in twee delen en spreid uit tot het ongeveer 1,5 cm dik is. Pak het in vershoudfolie en zet het tenminste 3 uur in de koelkast (maximaal 3 dagen). Rol het deeg uit op een oppervlak tot het  5 milimeter dik is. Ze zijn vooral lekker als ze wat dikker zijn. Leg de koekjes op een bakplaat met bakpapier. Bak ze in 12 à 15 minuten met een temperatuur van 175 graden.

Versiering
Zelf maak ik meestal royal icing, zodat de versiering die ik heb gekocht daar op kan blijven plakken. Ik heb dit keer een kerst strooibus van de Action gekocht en kerstsnoepjes die ik ook op het glazuur kan plakken. De royal icing maak ik als volgt. Klop één eiwit van één ei los in een bakje en gooi daar beetje bij beetje 250 gram poedersuiker bij. Ik heb zelf er nog water bij gedaan zodat het iets dunner wordt. Daarnaast gebruik ik een decoratie ijzeren vorm om de koekjes te glazuren. De royal icing doe ik in een plastic puntzak. Ik kwam erachter dat ik hier zelf erg veel moeite mee heb, met het glazuren. Vooral omdat het glazuur uitloopt. Denk hier dus om. Daarna is het tijd om de koekjes te versieren met de decoratie. Het leukste gedeelte! En voilà, de koekjes zijn klaar!



Het resultaat!
Oké, ze zien er niet perfect uit zoals al de kerstkoekjes die je op websites kan vinden. Maar toch ben ik stiekem trots op mijzelf, aangezien ze super lekker zijn! En oefening baart kunst. Ik hoop dat jullie koekjes ook lekker zullen zijn :)


Much love,
B. 

Dit is de derde blogpost van de 5 speciale blogposts. Elke dag zal er een nieuwe blogpost worden geplaatst, 5 dagen achter elkaar! Dus check morgen voor de vierde ;) Trust me, die van morgen wordt extra speciaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen